Gerben Meijer vertelt met ethousiasme over zijn ervaringen, hoogtepunten en opleiding.

Gerbren Meijer: gepassioneerd brandweerman

12 juli 2019

Gerbren Meijer werkt dagelijks met veel passie als brandweerman bij S2N. Hij is redelijk nieuw in de brandweerwereld, waar hij te maken krijgt met uitdagende en enerverende situaties. Met enthousiasme vertelt hij ons over zijn ervaringen, hoogtepunten en opleiding.

Wie ben je en wat voor werkzaamheden doe je bij S2N?

Ik ben Gerbren Meijer en ik kom uit Oude-Tonge. Ik werk nu sinds een jaar bij S2N. Ik ben begonnen als manschap bij de brandweer. Hiervoor sta ik in principe 24 uur stand-by. Ik ben ook nog veiligheidsfunctionaris voor een trainingscentrum, waar ik de veiligheid waarborg tijdens trainingen. Verder word ik ingezet bij brandwachtklussen. Ik hou bijvoorbeeld toezicht wanneer brandmeldinstallaties uitstaan of niet goed werken. Dan wordt het toezicht door een mens overgenomen.

Je hebt dus een breed takenpakket?

Ik wilde graag op een aantal vaste plekken werken. Daarom ben ik bij verschillende projecten betrokken. Op de Maasvlakte werk ik dus bij een trainingscentrum, dat gericht is op brandbestrijding in de offshore wereld. Daar sta ik vast voor een aantal dagen in de week. Daarnaast werk ik ook op brandweerkazernes in Vlissingen en Zwijndrecht. Verder word ik ook weleens op 12 uurs diensten gezet bij klussen door heel Nederland. Dit zijn brandwachtdiensten waarbij ik rondes loop, om alles in de gaten te kunnen houden. Het is ook nog leuk om te benoemen dat ik soms als dummy fungeer bij brandweerexamens.

Waarom ben je brandweerman geworden?

Hiervoor werkte ik zes jaar in de zorg. Dit heb ik altijd met plezier gedaan, maar het ontbreken van een directe samenwerking met een collega was ik uiteindelijk zat. Nu zit ik in een team, kom ik op veel plekken én ben ik veel met mensen bezig. Dat spreekt me aan! Sinds 2015 ben ik vrijwillig bij de brandweer gegaan, op aanraden van mijn broer. Vanaf het eerste moment dat ik een brandweerpak aantrok, wist ik dat ik hier verder in wilde gaan. Elke dag bij de brandweer is er een bepaalde spanning. Je weet dat je er weer tegenaan gaat bij een melding, ook al heb je een rustige dienst.

Bij S2N kan ik mijn vleugels uitslaan. Er zijn veel trainingsmogelijkheden waardoor ik continu bij kan leren. Het werk is zeer divers. Ik ben gestationeerd in brandweerkazernes in meerdere plaatsen.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag als brandweerman er eigenlijk uit?

We beginnen op de brandweerkazerne met wagenonderhoud. Is alles compleet? Zijn de zuurstofflessen vol? Zijn alle persoonlijke beschermingsmiddelen klaar? Als dit niet meer gecontroleerd hoeft te worden, kunnen we gelijk weg tijdens een melding. Daarna neemt een bevelvoerder de dag en de planning door. Meestal wordt er een grote oefening gedaan, zodat je je Leidraad Oefenen op peil houdt. Van brandweermannen wordt namelijk verwacht dat ze geoefend blijven, omdat je niet elke dag met bepaalde situaties in aanraking komt. Dit wordt jaarlijks herhaald, denk bijvoorbeeld aan het oefenen met branden, technische hulpverlening en het oefenen met gevaarlijke stoffen. Als je in een situatie terechtkomt, bijvoorbeeld een verkeersongeval, dan weet je blindelings hoe je de deur van een auto moet verwijderen. Het is eigenlijk een formulier waarmee je jaarlijks kan aantonen dat je professioneel bent en blijft.

Tussendoor sporten we ook nog. Je bent bezig tot een uur of vier, waarna je vrij bent. In die 24 uur kan je je eigen ding doen, maar je bent wel altijd stand-by.

Zijn er veel verschillen tussen de reguliere brandweer en industriële brandweer?

Ik draai nog steeds diensten bij de reguliere brandweer. De industriële brandweer is meer gericht op bedrijven, je hebt veel met gevaarlijke stoffen te maken. Waar de reguliere brandweer één soort voertuig heeft, heeft de industriële brandweer meerdere soorten. Bijvoorbeeld schuimblusvoertuigen en voertuigen met zwaarder gereedschap. De vuurbelasting in de industrie is vaak groter dan in een dorp of stad.

Kan elke brandweerman met de apparatuur van de industriële brandweer overweg?

Je wordt standaard opgeleid tot manschap A, daar krijg je ook informatie over de industrie mee. Er bestaat wel een aparte opleiding voor, die ik zelf nog niet heb gehad. Als industriële brandweerman moet je weer op hele andere zaken letten. Je wordt gespecialiseerd in de stoffen die daar aanwezig zijn.

Hoe ziet de rolverdeling in jouw team eruit?

Dat ligt aan de klus, je wordt ingedeeld op een bepaald nummer. Nummer 1 of 2 is het aanvalsteam, nummer 3 is de veiligheidsman en nummer 4 is de gewondenverzorger. Daarnaast heb je ook nog een chauffeur en bevelvoerder. Als nummer 1 ingedeeld worden vind ik het leukste, dan zit je vooraan. Dat betekent dat je als eerste een woningbrand betreedt, of als eerste de knip in een auto zet. Maar als nummer 4 aangewezen worden heeft ook zijn charmes. Dan is het jouw taak om voor slachtoffers te zorgen. Iedereen bij ons is opgeleid om levensreddend te kunnen handelen en reanimaties uit te voeren.

Wat is je grootste klus of uitdaging geweest bij de industriële brandweer?

Bij een hoog risicobedrijf heb ik een grote brand meegemaakt. We kregen een melding dat er fosfor zou branden en we hoorden ook het verhaal dat er nog iemand binnen was in de fabriek. Fosfor gaat met de minste vuurbelasting al flink roken. We zagen geen hand voor ogen en we moesten ons een weg banen door de giftige rookwolken. Achteraf bleek dat er alleen brand was, maar het was toch wel even spannend.

Heb je verder nog één of meerdere hoogtepunten in je carrière?

Ik ben er trots op om in teamverband te kunnen werken met goede collega’s. Het is leuk om te zien dat het een grote groep is met jonge mensen, ook van mijn leeftijd. We hebben onderling een hechte band en ik ga dan ook met veel plezier naar mijn werk! Verder is S2N onderdeel van een groter geheel, namelijk The Safety Network. Hierin zitten toffe bedrijven die veiligheid als centraal thema hebben.

Heb je nog bepaalde doelen in de toekomst?

Ik sta altijd open om nieuwe dingen te leren. Het lijkt me bijvoorbeeld leuk om mijn chauffeursdiploma te behalen, voor een groot rijbewijs. Verder staat duiken hoog in het vaandel en zou ik graag aan de slag willen in het buitenland bij scheepsrampbestrijding. Vanuit S2N worden er mensen hiervoor ingezet.

Welke tips geef je aan brandweermannen in opleiding?

Laat het over je heen komen en geniet er vooral van. Als brandweerman ga je werk doen, die je in normale sferen niet doet. Denk aan een survival op zee. En wie gaat er nou een brandend huis in voor een oefening? Dat is fantastisch, die spanning en de kick!

Tot slot: hoe ziet het vak eruit over 30 of 40 jaar?

Het zou zomaar kunnen dat we te maken gaan krijgen met drones en robots. Ik hoop eigenlijk dat het traditioneel blijft, dus dat nummer 1 en 2 nog steeds als eerste bij een brandend huis naar binnen gaan om iemand te zoeken. Ik hoop dat dat zolang mogelijk blijft doorgaan. Wel apart dat ze 40 jaar geleden in een regenjas naar binnen gingen. Nu is iedereen zwaarbepakt. We gaan het zien!

Gerben Meijer met S2N bus
Stuur een bericht

Waarmee kunnen wij u helpen?

Stuur een bericht